آخر 10 مشاركات
متوجةلأجل ميراث دراكون(155)للكاتبة:Tara Pammi(ج1من سلسلةآل دراكون الملكيين)كاملة+رابط (الكاتـب : Gege86 - )           »          أَعِدْ إليّ بسمتي (الكاتـب : نهى_الجنحاني - )           »          عيون لا تعرف النوم (1) *مميزة & مكتمله * .. سلسلة مغتربون في الحب (الكاتـب : bambolina - )           »          أصعب سؤال ... للكاتبة بسمه براءة ، مكتملة (الكاتـب : هبة - )           »          رهينة حمّيته (الكاتـب : فاطمة بنت الوليد - )           »          في محراب العشق "مميزة","مكتملة" (الكاتـب : blue me - )           »          رواية بقلمي.. رواية يتيم الفؤاد.. (الكاتـب : الكاتبة هبة - )           »          112 - دمية وراء القضبان - فيوليت وينسبير - ع.ق (الكاتـب : بنوته عراقيه - )           »          17- غدا يعود الماضي - فيوليت وينسبير (الكاتـب : فرح - )           »          وما زلت اذكرها (1) ... سلسلة طيور مهاجرة !!**مكتمله** (الكاتـب : سلام12 - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء

Like Tree9Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم يوم أمس, 09:53 AM   #11

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 13,886
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماعيل موسى مشاهدة المشاركة
#احببته_رغما_عنى

٤

شعرت بخجل رودينة من ضحكتى إلى خرجت غصب عنى، همست لو انتى محتاجه مساعدة ممكن تنادينى عادى :؟

قالت رودينه مفيش حاجه، انا بس متلخبطة شويه مش متعودة على وجود حد غريب معايا فى مكان واحد
للحظه حسيت الكلمه جرحتنى معرفش ليه لكن بعد تفكير قلت رودينه مقلتش غير الحقيقه ومفيش اى داع انى ازعل
وحسيت بزهق، قلت انا خارج ومش هرجع غير بالليل، تقدرى تقعدى فى الشقه براحتك
طلعت قعدت على القهوة وقابلت صحابى وفضلت لوقت متأخر برة البيت
الساعه ١١ بالليل تفاجأت برقم رودينه ظاهر على شاشة تليفونى
رديت بقلق خير يا انسه رودينه؟
واحد صاحبى قاعد جنبى لما سمع كلمة انسه رودينه عنيه برقت من الصدمه
بسرعه علشان ادارى على الموقف قلت ايوة يا حبيبتى
رودينه سكتت دقيقه متكلمتش، بعدها قالت الكهربة قطعت
وانا خايفه اقعد وحدى
قلت حاضر وبتردد همست يا حبيبتى

سبت صحابى، استأذنت منهم لان مراتى خايفه تقعد وحدها
وصحابى كأنه سمعو نكته
وهات يا تلقيح، هو فيه حد اصلا يسيب عروسته بعد يوم من الجواز ويجى يقعد على القهوة؟
ايه يا معلم هو انت منهم ولا ايه؟
خدت كلامهم بهزار ورجعت على الشقه وانا بفكر فى كلامهم
هو انت متعرفش ولا ايه؟ وضكهم وسخريتهم إلى خدتها بضحك

خبطت على الشقه، رودينه فتحت من اول خبطه كانت مولعه شامعه فى الصاله
همست الحمد لله انك رجعت، انا كنت ميته من الخوف، هى الكهرب ه بتقطع دايما هنا؟
قلت لا، بس حظك بقا

دخلت وقفلنا باب الشقه وقعدنا فى الصاله بعيد عن بعض
من غير كلام ولا حتى همس، مفيش واحد فينا فتح بقه
اخيرا بعد نص ساعه، رودينه قالت تشرب شاى؟
قلت ايوه مفيش مانع

مشيت رودينه خطوتين ووقفت، بس الدنيا ضلمه فى المطبخ
قلت بسيطه يا ستى
شلت الشمعه ومشيت وراها، كانت بتعمل الشاى وحاسس ان جسمها بيرتعش
قلت على فكره مفيش داعى انك تخافى منى، انا عند وعدى وعمرى ما حنت وعد اديته لحد

قالت رودينه انت فى التليفون كنت بتقول حبيبتى؟
لسانى وقف فى بقى لحظه وبسرعه قلت صحابى كانو قاعدين معايا وكان لازم مخليهمش يحسو بحاجه
انا اسف لو كنت ضايقتك
قالت لا عادى مفيش حاجه انا مش غبيه وفهمت طبعا
وصحابك قالو ايه كمان؟
كنت راجعين على الصاله وقعدنا فى اماكنا وكل واحد فينا فى ايده كوباية الشاى بتاعته

قلت قالو كلام كتير متشغليش بالك بيه!؟
يا سيدى هو حنا ورانا ايه؟، الكهربه قطعه ومش هينفع ننام
قلت كانو بيتريقو عليه لانى سايب عروستي وقاعد على القهوه تانى يوم الفرح، ميعرفوش انك زى اختى
ضحكت رودينه وشفت لمعان اسنانها فى ضوء الشمعه اتحمست اكمل كلامى وقلت من غير تفكير بيقولو هو انت متعرفش!؟
وش رودينه اتغير وظهر عليه الضيق والخجل وقامت بسرعه دخلت غرفتها وقفلت الباب
حسيت انى غلطت، غلط كبير اووووى واتكسفت جدا
انا ازى قلت كده بس؟
قعدت دقايق من غير حركه، بعدها خبطت على رودينه وقلت انا اسف مكنش يصح اقول كده، اسف بجد يا رودينة
مسمعتش رد ولا اى حاجه
كنت عارف ان غلطى كبير جدا، همست طيب على الأقل خدى الشمعه لانك بتخافى من الضلمه وممكن يطلعلك أشباح
فتحت رودينه باب الغرفه بسرعه واخدت الشمعه وقفلت الباب.

نمت على الكنبه وحطيت ايدى تحت دماغى وبعد شويه بداء النوم يداعب جفونى بين النوم والصحيان
سمعت الباب بينفتح ورودينه بتخرج منه فى ايدها اخر ضوء من الشمعه إلى خلاص هتخلص
معرفتش اعمل ايه، اتكلم ولا اسكت وانا بفكر سمعت صرخت رودينه إلى الشمعه لسعت ايدها وانطفت، الدنيا بقت ضلمه كحل وسامع انين رودينه وهى بتهمس ايدى وجعانى اوووى
مرحبا.صباحات الخير أخي إسماعيل

*الحلقة الرابعة*
☆ ظلمة قسرية☆
الظلام ليس نورا يذهب ويعود بعد قليل بل هو وضع جبرى
وجد المرء نفسه به تظلم رؤاه وتنحسر خياراته
قابس النور بجواره ولا يستطيع ان يمد له يدا فينير حياته

لا ريب عندما يعيش إثنين معا حتى لو غريبان
ستجمعهم ظروف وأحوال مشتركة

وها كلا من آدم ورودينة يسعيان لعدم التورط معا
ويكون للظلام رايا آخر حيث يعود آدم لردوينة المرتعبة

وبعض الكلمات الغير مقصودة تزعجها رغم انه ليس ورائها أبعاد
فإلى متى سيظل الحاجز الواهي قائما
لقد وضعهم علاء هذا بموقف صعب فعلا

**الفصل جميل أخي بالأسلوب المميز في رسم ملامح حياة آدم ورودينة كزوجين صوريين

سلمت أخي
دمت بخير


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم يوم أمس, 12:00 PM   #12

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 13,886
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباح النور أخي إسماعيل

*الحلقة الخامسة*
☆ أيام تدور☆
اى غريبين بحكم التعايش معا ولو لفترة من الوقت لا ينوون ديمومة الأستمرار
إلا أن العشرة لا ريب تخلق نوع من التعود فيبدأ المرء بالتخلى عن بعض تحفظاته فهو لن يسجن نفسه بقيودوالإختباء طويلا
وما يأتى بعد ذلك فهو شيئا متوقعا
أكثر من الإعتياد بكثير

رودينة يخف وطاة خشيتها من آدم
فهما يأكلان معا يتشاركون نفس الهواء
آدم هو من يقف بجوارها حال خشيتها حتى من الظلام

ويتجاذبان أطراف الحديث ليس بإسهاب
ولكن آدم يعمد للفرار من تواجده معها بصفة دائمة

لماذا برأيك يا تري؟
وإلاما يفضى هذا الإتفاق الاخرق لصالح علاء هذا

والذى لو ضاقت عليه كل السبل ما كان ليختار هذا الخيار
فهو أخرق يفتقد لصفات الرجولة ويلقى بتحمل مسئولية خيبته على إدم
فلينتظر إذن ويرى ما تخبئه الايام ...!!

سلمت أخي على التدرج المميز بالاحداث
دمت بود


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم اليوم, 10:10 AM   #13

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 13,886
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباح الإشراق أخى إسماعيل

*الحلقة السادسة*
☆ حبال الكذب☆
الخطأ الغير مقصود يصلحه المرء بكذبة وهو يتصور ان تلك نقطة آخر السطر
ولكن بئر الكذب المسموم ما إن يرده المرء
حتى تظل حياته ترنوى بكذبة تلو اخرى
فهو كالثوب المهترئ يتم ترقيعه بالمزيد ولا يشتد نسيجه ابدا

رودينة وتسرعها مع والدتها بالحديث
تدخل نفسها وآدم في دائرة شك ومحاكمة لم يكن لها داع

ويسعون لترتيق كذبها بمزيد من الكذبات
وكلها بها إساءة لآدم
ولكنه متقبل دام أنه لن يكمل معها وأن هذا الإتهام لن يضر أحد

ولكن إلاما الكذب؟
وما الذى يعود على آدم من لخبطة حياته بهذا الشكل
وتلك التمثيلية سيطول امدها
لان البائس علاء ستطول مدة غيابه

فماذا عليه من كل هذا؟
وهل علاء هذا سيشكر له جميله
وهو يعاود الاسئلة على رودينة ليتحقق من صدق صاحبه

بالمنطق... القادم لن يكون بصالحه أبدا

سلمت أخي
على الفصل المميز بمرحلة مختلفة في حياة رودينة وآدم
سطرتها بشكل مبدع سردا وحوارا

دمت بخير أخي


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 09:15 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.